Κυριακή, 9 Μαρτίου 2014

Ταξίδι στον κόσμο παρέα με τα ζώα

Ένα ταξίδι στον κόσμο μας, αλλά και στον κόσμο των αισθήσεων και της τέχνης με οδηγό τα ζώα.


Τα ζώα, όσο άγρια και αν είναι, όσο μακριά ή κοντά από το δικό μας περιβάλλον ζουν, είναι ένα θέμα πολύ αγαπητό και συνάμα συναρπαστικό.

Οι ...περίφημες ζούγκλες του Ε. Ρουσσό

Στην προσχολική αγωγή, το ζωικό βασίλειο, αποτελεί θεματολογία μέσα από την οποία η παιδαγωγός μπορεί να προσεγγίσει πολύπλευρες έννοιες και να επεξεργαστεί πολλά γνωστικά αντικείμενα. Τα ζώα είναι μια θεματολογία που πάντα υποδεχόμαστε με ενδιαφέρον στην τάξη. Τα παιδιά, ιδιαίτερα στις πολύ μικρές ηλικίες, απολαμβάνουν όποιες πληροφορίες τους δοθούν για τα ζώα και είναι έτοιμα να ταυτιστούν, να μιμηθούν, να παίξουν μέσα από τις γνώσεις που τους χαρίζει το γεμάτο εκπλήξεις ζωικό βασίλειο.
Έτσι, στο σπίτι των μικρών, η ομάδα του προπρονηπιακού «ταξίδεψε» στον κόσμο, και συνάντησε ζώα ήμερα, άγρια, μεγάλα, μικρά…
Ζώα που έβαλαν πολύ χρώμα, ήχους και  κίνηση στην τάξη μας.
 
«Έχω ένα μικράκι ελεφαντάκι,
τετρακόσια είκοσι κιλά.

Τρώει εφτά κασόνια μακαρόνια
κι όλο κάνει τούμπες και γελά.

Όταν ανεβαίνει στη τραμπάλα
με πετάει ψηλά στον ουρανό
Κι όποτε βουτάει στην πισίνα,

φεύγει από μέσα το νερό»

Γ. Χατζηπιερής CD «Ο τεμπέλης δράκος»

Με αφορμή το «ελεφαντάκι» του Γ. Χατζηπιερή, περπατήσαμε σαν ελέφαντες. Δοκιμάσαμε να κάνουμε το βηματισμό μας βαρύ και αργό, ενώ οι μάσκες που κατασκευάσαμε, βοήθησαν να μπούμε πιο εύκολα στο…ρόλο!



 Παίξαμε με το μυστήριο και τις σκιές της ζούγκλας στη μεγαλόπρεπη δύση της,  και αποτυπώσαμε σε χαρτί το χρώμα του ήλιου, την καμηλοπάρδαλη, την τίγρη και το καγκουρό με την τεχνική του στένσιλ.

Στη συνέχεια με τη βοήθεια του προτζέκτορα,  τα χέρια μας δημιούργησαν σκιές στο πανί.



Σκιές από αυτιά, μουσούδες, αλλά και ολόκληρα ζωάκια.



Ακολούθησαν πολλά κινητικά, ρυθμικά  και θεατρικά παιχνίδια.
Ευκαιρία για να γυμνάσουμε το σώμα μας, να το γνωρίσουμε καλύτερα και φυσικά να ακονίσουμε τη φαντασία μας.

Στη ζούγκλα...

«Στην άγρια τη ζούγκλα,
θηρία κυνηγώ,
με προσοχή πλησιάζω
και τα παρατηρώ»


Μ.Κυνηγού-Φλαμπουρά, Τραγουδώ και γυμνάζομαι


Παρατηρήσαμε πως όλα τα ζώα δεν είναι τετράποδα. Κάναμε συγκρίσεις, ορίσαμε σύνολα «ζώα τετράποδα-ζώα δίποδα», «ζώα μεγάλα-ζώα μικρά» κλπ.
Υπάρχουν όμως και ζώα χωρίς πόδια! 
Όπως το φίδι! Φώναξε ένα παιδί και τότε όλη η ομάδα άρχισε να έρπεται! 
Όσο πιο μικρά τα παιδιά, τόσο πιο εύκολες οι…μεταμορφώσεις….
Με πολύ φαντασία και τις ανάλογες κινήσεις μεταμορφώσαμε και διάφορα αντικείμενα σε φίδια!



Φυσικά στη συνέχεια, φτιάξαμε τα δικά μας...άκακα φιδάκια






Δημιουργήσαμε μια σύνθεση-εικαστικό περιβάλλον, όπου τοποθετήσαμε τα ζώα της ζούγκλας.


Η ζούγκλα άρεσε πολύ στα παιδιά και έτσι τους δώσαμε τον χρόνο που επιθυμούσαν για να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες. Να εκφραστούν λεκτικά και να επικοινωνήσουν μέσα από το ζώο που ο καθένας υποδυόταν. 

Στη μακρινή Αυστραλία...


Τα καγκουρό και τα κοάλα ζούνε πολύ μακριά από εμάς! Τα παιδιά όμως τα γνωρίζουν και ήθελαν οπωσδήποτε να τα συμπεριλάβουμε στη δράση μας.
Φύγαμε για Αυστραλία! 
Όσο πιο μικρά τα παιδιά, τόσο πιο εύκολα τα φανταστικά ταξίδια! 
Αρκεί ένα στριφογύρισμα στην υδρόγειο σφαίρα (έστω και ασυνείδητα τα παιδιά παρατηρούν πως η γη…γυρίζει) και…φτάσαμε!




Ασχοληθήκαμε με το κοάλα και το καγκουρό. 

Δύο πολύ χαριτωμένα και ιδιαίτερα  ζώα (μαρσιποφόρα) .

Το χνουδωτό τους τρίχωμα έδωσε αφορμές για παιχνίδια αφής.

Απαλό, σκληρό, βελούδινο , λείο, χνουδωτό…



Μέσα από ιστορίες, προσεγγίσαμε το δυσάρεστο ζήτημα της εξαφάνισης ορισμένων ειδών ζώων και τις συνέπειες μιας τέτοιας κατάστασης.
Εκμετάλλευση των ζώων, παράνομο κυνήγι…
Ως έννοιες, δεν είναι κατανοητές στα παιδιά,  αλλά μέσω της αφήγησης,  ταυτίζονται με τους ήρωες και οδηγούνται από μόνα τους σε συμπεράσματα (κριτική σκέψη).

Αργότερα αναζητήσαμε το ζωικό βασίλειο στην τέχνη.

Τίγρη σε τροπική καταιγίδα-Ε.Ρουσσό
Ο σπουδαίος ζωγράφος Ρουσσό, είναι πολύ γνωστός και για τις ζούγκλες που ζωγράφισε.

Οι γεμάτοι …παιδικότητα πίνακες του Miro κρύβουν μέσα τους πολλά ζώα. Τα παιδιά προσπάθησαν να τα ανακαλύψουν.

Αστερισμοί.
"Το εξαίσιο πουλί, αποκαλύπτει το άγνωστο
σε ένα ερωτευμένο ζευγάρι"Χ. Μιρό


Με την τεχνική των στενσιλ, αποτυπώσαμε στο χαρτί μορφές ζώων.

Πολύχρωμα παπαγαλάκια,
φτιαγμένα από τα παιδιά της ομάδας
του προπρονηπιακού τμήματος

Τα ζώα, μια θεματική ανεξάντλητη, έδωσαν αφορμές να παίξουμε με το σώμα, τις αισθήσεις, να έρθουμε σε επαφή με την έννοια του μακρινού, του διαφορετικού.
Είδαμε πως η φύση προικίζει τα όντα που ζουν σε αυτή, βάση των αναγκών και των διαφορετικών συνθηκών ζωής.
Εξοικειωθήκαμε  μέσω εποπτικού υλικού με τα ζώα, και μέσω του παιχνιδιού τα γνωρίσαμε καλύτερα, σε μια προσπάθεια να θεμελιώσουμε στα παιδιά μας τη φιλοζωία.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου