Σάββατο, 7 Φεβρουαρίου 2015

"Βήματα για τη ζωή" στο νηπιαγωγείο

"Διδάσκεται" η ευτυχία σε παιδιά προσχολικής ηλικίας;


Μπορεί μέσα από τις δραστηριότητες του νηπιαγωγείου να αποκτήσουν τα παιδιά τις δεξιότητες εκείνες που θα τα βοηθήσουν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους; Πώς γίνεται να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση και να εξελιχθούν κοινωνικά και συναισθηματικά;



Στο «σπίτι των μικρών», στην τάξη του νηπιαγωγείου, στα πλαίσια των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, επεξεργαζόμαστε το πρόγραμμα αγωγής υγείας «Βήματα για τη ζωή» που σαν στόχο έχει να αποκτήσουν τα παιδιά όχι μόνο γνωστικές ή κινητικές δεξιότητες, αλλά και «δεξιότητες ζωής».



Έχουμε εντάξει το πρόγραμμα στο γενικό σχεδιασμό 
των δράσεων μας,  με στόχο να δώσουμε στα παιδιά εκείνα τα ερεθίσματα που θα τα προβληματίσουν και  θα τους δημιουργήσουν ερωτήματα για το τώρα αλλά και για το μέλλον.

Για το "βήματα για τη ζωή", αλλά και για τη φιλοσοφία του σχολείου μας, η προαγωγή της ψυχικής υγείας του ατόμου έχει εξέχουσα θέση.

Ο μόνος τρόπος, για να ενισχυθεί σημαντικά η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, είναι η διδασκαλία ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του ατόμου με οργανωμένο και συστηματικό τρόπο, ως επίσημο μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Ξεκινήσαμε λοιπόν να … βαδίζουμε με το πρώτο μας βήμα που αφορούσε τις θεματικές «τιμώμενο πρόσωπο» και «φιλοφρονήσεις».

Η συμμετοχή των γονέων, απαραίτητη
και επί της
ουσίας σημαντική.



Κάθε εβδομάδα, ένα παιδί της ομάδας μας είναι το «τιμώμενο πρόσωπο». Παράλληλα οι γονείς του παιδιού στο σπίτι, ετοιμάζουν ένα πίνακα, ένα ταμπλό όπου αναρτούν φωτογραφίες, αντικείμενα ή ότι άλλο σχετίζεται με τη ζωή του  μικρού τους, από τη γέννηση έως σήμερα. 



Σημαντικός είναι και ο ρόλος του επόμενου βήματος, όπου τα παιδιά προσφέρουν... φιλοφρονήσεις προς το τιμώμενο πρόσωπο. 

Επισημαίνουν τα προτερήματα του παιδιού και το επαινούν γι' αυτά.

Αυτό είναι κάτι που απολαμβάνουν πολύ και οι «αποστολείς» και ο «λήπτης» της φιλοφρόνησης. 

Με αυτό τον τρόπο γνωριζόμαστε καλύτερα, εντοπίζουμε πόσα θετικά στοιχεία έχει ο καθένας από εμάς και όσο για το «τιμώμενο πρόσωπο», είναι βέβαιο πως μέσα από αυτή τη διαδικασία ενισχύεται η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση του.
Τα παιδιά μιλούν για τον εαυτό τους μέσα από τα προσωπικά τους αντικείμενα,
φωτογραφικό υλικό, αλλά και μέσα από την παρουσίαση που κάνουν
οι γονείς-προσκεκλημένοι της ομάδας για το κάθε παιδί.


Επόμενο βήμα, η παρουσία των γονέων του 

"τιμώμενου προσώπου".

Σπουδαία μέρα για  μικρούς και μεγάλους. Αφού έχει συμπληρωθεί το ταμπλό με τις φωτογραφίες για τις σημαντικές στιγμές της ζωής του παιδιού, οι γονείς το φέρνουν το σχολείο, και "περιγράφοντας" τις εικόνες του ταμπλό, μιλούν για το παιδί, αφηγούνται την προσωπική του ιστορία. 

Οι γονείς κάνουν ένα σύντομο …ταξίδι στις οικογενειακές τους αναμνήσεις, μιλούν στα παιδιά για πράγματα που συμβαίνουν και στο τώρα στο σπίτι , στη ζωή του παιδιού δηλαδή εκτός σχολείου κι έτσι κάθε παιδί συστήνεται εκ νέου μέσα από την οπτική ματιά της οικογένειας του.
Τα «βήματα για τη ζωή» συνεχίζουν καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. 
Πέρα από το «τιμώμενο πρόσωπο» που είναι ένα παιδί την εβδομάδα, ακολουθούμε και άλλα βήματα για  τα οποία θα ενημερώνουμε σταθερά το ιστολόγιο μας. 

Το βέβαιο είναι πως μέσα από αυτό το πρόγραμμα ανοίγουμε παράθυρα στα λόγια, στις σκέψεις, στο διάλογο και χτίζουμε πιο σταθερά… βήματα στη ζωή για το παιδί-αυριανό ενήλικα.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου