Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

Εικαστικά στην προσχολική ηλικία





Καλλιτεχνικές δραστηριότητες και εικαστικά ερεθίσματα είναι αυτά που αποτελούν ιδανικό μέσο «εκπαίδευσης» για τις μικρές ηλικίες.
Πρόκειται για μια εμπειρία μέσα από την οποία τα παιδιά εκφράζονται αβίαστα, απολαμβάνουν και μαθαίνουν κατακτώντας παράλληλα σημαντικές δεξιότητες.


Σε μικρότερες ηλικίες τα παιδιά χρησιμοποιούν τα ίδια τους τα χέρια για να πειραματιστούν με χρώματα και υλικά. Όσο μεγαλώνουν,  εξοικειώνονται  με την χρήση του πινέλου (έτσι ώστε το μικρό χεράκι να «υποδεχτεί» αργότερα με μεγαλύτερη ευκολία το μολύβι ή το στυλό).


Οι παιδαγωγοί καλούνται να δώσουν χώρο, ελευθερία κινήσεων και ποικίλα ερεθίσματα. Από τον πειραματισμό με τα χρώματα μέχρι την χρήση του ψαλιδιού και της κόλλας, το μικρό παιδί αναπτύσσεται κινητικά και παράλληλα συναισθηματικά.
 
 
Μπορεί ένα μικρό παιδί να μην μπορεί να περιγράψει με λόγια το πώς αισθάνεται, αλλά μέσα από την εικαστική έκφραση κατανοεί, αντιλαμβάνεται και βιώνει την ποικιλία των συναισθημάτων μέσα από μια ευχάριστη διαδικασία (ειδικά όταν η εικαστική δημιουργία συνδυάζεται και με άλλες μορφές έκφρασης όπως η δραματοποίηση, τα μουσικοκινητικά ερεθίσματα κ.α).
 

Τα συναισθήματα όπως τα επεξεργάστηκαν οι ομάδες του σχολείου μας, μέσα από τα εικαστικά


Οι εικαστικές δράσεις στο «σπίτι των μικρών» στην αρχή της σχολικής χρονιάς δίνονται κυρίως αυθόρμητα και όσο ο καιρός περνά είναι περισσότερο δομημένα.

Ένα παιδί  ενώνει τελείες, ή  κόβει το χαρτί κατά μήκος μιας γραμμής και τότε η τέχνη συναντά μαθηματικές έννοιες. Αποφασίζουμε το πώς θα σχεδιάσουμε έναν ήρωα, το θα κάνει αυτός ο ήρωας, φτιάχνουμε ιστορίες με τις εικόνες που δημιουργούμε  και τότε η τέχνη συναντά τη γλώσσα. Μέσα σε όλα αυτά όμως υπάρχει έντονο το στοιχείο της ευχαρίστησης και της ικανοποίησης που σου προσφέρει η δημιουργία ενός έργου.



Μόνο έτσι τα παιδιά αναπτύσσουν την προσωπική τους δημιουργικότητα και εξασκούν την φαντασία τους. Εμείς παρέχουμε  την ελευθερία που χρειάζονται για να αναπτύξουν πρώτα απ’ όλα αυτοπεποίθηση, και αργότερα, μέσα από τις ομαδικές εργασίες να νιώσουν πως ανήκουν σε μια ομάδα και να αναπτύξουν την αίσθηση της συνεργασίας.





Έτσι λοιπόν, μέσα από την τέχνη και την εικαστική έκφραση, συναντάμε αυτό που στην ουσία έχουν τα παιδιά από  τη φύση τους ενώ παράλληλα επιτυγχάνουμε και ένα πολύ σημαντικό ζητούμενο:
Την ανάγκη για δημιουργικότητα και έκφραση σε συνδυασμό με την κατάκτηση γνώσης, μέσα από ευχάριστες και δημιουργικές διεργασίες.

 
 
 



 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου